5 min
Domeniu: business
Am văzut emisiunea asta înainte de criză (2020) și înainte să sară peste limite căutările de sfaturi de afaceri, sau ideea că va fi nevoie să începi afaceri de la zero. Și era pe lista de blog, că mi-a rămas obicei din școală să iau notițe de mână.
Așa că atunci când studiez ceva, când văd ceva interesant sau am impresia că îmi va folosi în viitor, scot o foaie (reciclez 5 ani de firmă de proiectare în ciorne). Și asta pare să fie de folos, că am notat 50 de pași ca să pornești de la zero, așa cum ne arată miliardarul Glenn Stearns.
Înainte de toate, reality show-ul Undercover Billionaire are loc în State. Și chiar dacă în prezent SUA e undeva la peste 10 milioane de șomeri la ora când scriu asta, cu programe cu mii de dolari de dat cetățenilor și triliarde pregătite pentru bailoutul afacerilor – e totuși altceva decât România, așa că sunt poate sfaturi date de Glenn Stearns care nu se pot aduce la realitate la noi. Dar cred că principiile de bază se pot păstra, așa cum o să vedeți, pentru că avem exemple ca:
- alege oameni mai buni ca tine
- plătește mai puțin ori de câte ori poți
- vinde ce se caută, nu e ce îți place
Despre miliardarul Glenn Stearns: Marketat ca un show cu un miliardar ce face o afacere de la zero la 1 milion în 90 de zile, și în orice standard, Glen Stearns poate fi considerat bogat, Forbes are un articol în care arată starea actuală a companiei. Deși după criza din 2008 devenise principala sursă de credite pentru locuințe, acum se vorbește despre cum lucrurile nu sunt chiar așa de pozitive, iar Streans are o valoare mai degrabă undeva la 500 de milioane de dolari și firma unde e acționar e în faliment. Deși în SUA, așa cum spuneam, lucrurile sunt altfel, așa cum spune și unul dintre cei care se ocupă de aceste proceduri:
„Falimentul ar putea fi cea mai bună cale de a pune pur și simplu un zid între dvs. și creditori până când piața va reveni și veți putea să întoarceți lucrurile”.
Despre locație, orașul Erie: populație 100.000 și venit mediu pe cap de locuitor de $28,387 pe an la ultimul recesământ din 99.
Și trecem la cele 50 de puncte, scrise în ordine, pe baza la ce spune acest afacerist, din momentul când a fost lăsat cu 100 de dolari în buzunar și 90 de zile, ca să ajungă la o afacere de la zero la 1 milion, în Erie, Pennsylvania.
Pașii, așa cum i-a făcut și cum i-a dat ca sfat:
A: Când te ”țipă” de acasă – de la zero
- Calculează cât te costă să trăiești 3-6 luni și cu ceea ce știi să faci, ca aptitudini, încearcă prima dată să strângi acei bani, pentru că nemâncat, cu datorii la chirie sau utilități, murdar sau bolnav, nu vei reuți să construiești nimic.
- Fă listă obiectivă cu ce știi bine să faci, la ce ești bun, ce ai face, ce nu ai face niciodată.
- Dă o reclamă (google ads, facebook ads, ziar, aviziere) cu oferirea serviciilor tale, și numărul de telefon, ca să te sune cei ce au nevoie și să prestezi muncă part times au zilier.
- Caută în ziare, pe net și în market ce caută lumea, ce are nevoie. = Find your buyer. Când majoritatea fac invers, iau produse și apoi caută cumpărători, sfatul este să găsești ce caută lumea și să găsești la un preț mic, ca să vinzi în profit. El oferă exemplul de pneuri, pe care a văzut că lumea le caută și chiar la prețuri bune, și pe care apoi a început să le caute în curți, în ghene de gunoi, în locuri de construcții unde mai găsești gunoaie.
- Nu renunța odată ce te decizi la ceva, procesul de research și decizie e prea costisitor cu timpul tău ca să o iei de la zero, așa că mai bine perseverezi, pentru că dacă prima dată ți-ai făcut bine lecția, există cumpărător pentru orice produs.
- Dacă poți să plătești cu timp pentru ceva, cu produse ca barter sau să amâni plata, fă asta, cere mereu să NU plătești în bani la început, ci cu timp sau muncă.
- Fii conștient că cel mai greu e să faci 100 de dolari și 1000. De la 1 milion devine ușor. Fii gata să faci orice, pentru că bazele se pun pe ”hustle”, nu pe pretenții.
- Oricare ar fi situația ta materială, fii dușat, curat îmbrăcat, spălat pe dinți și cu unghiile curate, pentru FIECARE ieșire în public.
- Caută joburi part time sau comision based, pe ce ești bun (au avantaj desigur vânzătorii buni, care pot încasa peste medie din ceea ce știu, dar și desenatorii sau cei ce pot transforma un lucru în altul).
- Sales is HARD – așa că mereu să te întorci la maxima asta: Ca să vinzi ușor, găsește mai întâi cumpărătorul și apoi caută ce să îi vinzi.
- Când ești flămând sau nu ai unde să dormi, nu îți fie rușine să ceri, organizații care au grijă de oameni există oriunde. Dă la schimb muncă.
- Nu renunța – treci peste cele 10 ori când mintea și inima îți spun că Gata, nu mai poți.
- Fii proactiv – acceptă orice la început, orice te aduce mai aproape de scopul de a-ți asigura traiul pe 3-6 luni.
- Mentalitatea e: fac totul bine ca să fiu plătit, și nu Aștept să fiu plătit ca să fac mai bine.
- Diversify your efforts – caută ocazii cu sărbători sau lucruri ce se petrec local și fă profit din asta (el dă exemplu cu St. Patrick Day și faptul că se duce și cumpără ieftin brizbrizuri, tricouri cu tema asta și le vinde în stradă apoi, în profit). Regula e Buy low, sell high.
- SALES = relație între tine și cel din fața ta, nu între tine și produs.
- TAP into the HERD mentality = vinde la grupuri mari, pentru că dacă 1 va cumpăra, ai șanse să vinzi și la restul.
- O afacere=o nevoie a lumii+o echipă bună. Și pentru asta caută hubs sau asociații de afaceri, grupuri sau întâlniri, pentru sfaturi și pentru a cunoaște oameni.
B: Când te întrebi Ce să fac
- Nu aștepta să ai tot planul făcut ca să începi, niciodată nu vei fi gata.
- Vorbește cu antreprenori din oraș/zonă, află ce zic ei, cum le merge în domeniul lor, ce ar mai face dacă ar mai fi să îcneapă ceva.
- Decide ce afacere începi în funcție de: ce se cere, de ce ajutor poți avea în domeniu, de banii necesari la start, de gradul de scalare, dacă e francizabilă de ex. Așa decizi ce vrei să faci. Apoi la fiecare din opțiuni faci extra research pe CONCURENȚĂ, margins la vânzări, reguli și legi în domeniu. Apoi decizi cu ce rămâi ca efort.
- Printre primii pași ar fi să mergi într-o afacere ca pe cea ce vrei să o începi și să faci, chiar și gratis, muncă în ea, ca să vezi pașii, procesele, angajații, posturile, greutățile din acea afacere.
- Ca să finanțezi o afacere de la zero, el face rost de bani prin FLIP, adică buy low, sell high și începe cu mașini la mâna a doua, pe care le spală și le pune la vânzare.
*Alegerea lui de domeniu de afacere a fost la punctul ăsta, după pașii de mai sus – CRAFT BEER, bere artizanală – pentru că a găsit piață și sprijin*
- Fă organigrama completă a afacerii, așa cum vrei să arate ea peste 5 ani.
- Crează un ”elevator pitch” – prezentare a afacerii, pe care o vei folosi nu doar la investitori, ci la a inspira viitorii angajați. Trebuie să spună ce vrei, ce faci, de ce tu, care e viziunea, cifrele și proiecțiile, să aibă 30 de secunde.
- Caută oamenii de bază pentru posturile de bază, mai buni ca tine în acel domeniu.
- Până să faci interviurile, conștientizează că nu le știi tu pe toate, dar fă curs rapid pe net, informează-te despre ce să îi ceri omului ce vine la interviu, ca să știi cum să îl evaluezi.
- Plătește pe cineva expert în domeniu să îți spună, în 1 oră, tot ce ai nevoie să știi, va fi prima investiție de succes a ta. *(Aici deja decide că afacere de la zero în craft beer, bere artizanală nu mai e o idee bună, că are nevoied e multe autorizații, așa că se reorientează spre local GRILL cu bere artizanală, adusă de la toți producătorii locali. În plus, face înțelegere cu unul dintre ei să îi creeze o bere proprie, cu numele afacerii lui).
- După ce vorbești cu ei, dacă tu nu știi bine un domeniu (de ex. design) folosește ce zic ei la interviu ca să concepi proceduri pentru fiecare pas din ce se va petrece în afacere, de la măturat pe jos, la ce se petrece după vânzare.
- Gândește în pași mici – așa cum el a făcut de la bani de trăit, la bani de start-up, la bani de expansiune.
- Ca să faci echipă bună într-o afacere de la zero, dă oamenilor equity, adică parte din afacere, în loc de salarii. Sweat equity pare să fie termenul utilizat și te asigură de muncă la maxim, cu recompensă în viitor.
- Ține minte că tot ce poate să meargă prost va merge. Dar nu renunța.
- Nu îți impune deadline-uri, până nu știi cifre nu are rost, doar îți pui piedici și devii anxios.
- La brandingul/numele unei afaceri de la zero, gândește-te să rezonezi cu comunitatea locală, el asta face, ca să utilizeze de word of mouth, publicitate gratis.
- După pasșul 1-banii de trăit, pasul 2-banii de start-up, pasul 3, banii de investit el îi face tot din FLIP. Și dacă prima dată a vândut cauciucuri din gunoi la cine le căuta, apoi tricouri la cei ce sărbătoareau, apou mașini pe mai mulți bani, acum trece la case, pe care le renovează ca să le vândă în profit. (Aici ne diferențiem de SUA, pentru că acolo cu 10.000 de dolari în buzunar omul a putut obține de la bancă împrumut să ia casă de 40).
- În afacerea ta, fă angajații să simtă că au control pe domeniul pe care sunt ( o dată prin equity, dar și prin a-i lăsa să își scrie procedurile, să își caute ajutor etc).
- Setează deadlines la vedere și cu pași până la ele – el alături de echipă vor să participe la un food festiva cu produsele lor GRILL; ca să anunțe astfel că se vor deschide ca local.
- Fă din rivali, parteneri – dă-le ceva ca să îi ții aproape.
- Dacă găsești un om talentat, nu contează pe ce pot îl pui, ține-l aproape.
- Dezvoltă produse și servicii pe baza la ce vezi și încerci de la concurență. Încearcă tot ce au ei și fă mai bine, mai eficient, mai atrăgător, mai ieftin dar cu look mai luxos.
C: Când crezi că faci totul bine
- Ține minte că, până nu primești primul NU, nu ai făcut vânzare. De acolo începe vânzarea și de obicei se face după 8 de nu.
- Ține minte că afaceri se fac cu oamenii și așa cum ai și tu zile aiurea, și ei te vor dezamăgi, se vpr răzgândi, se vor teme, nu se vor ține de cuvânt, nu se vor mobiliza. E firea umană. Scopul tău e să îi motivezi în orele când sunt cu tine. Și nu numai o dată, motivează-i zilnic, adu-le aminte de ce pentru ei e important să lucreze alături de tine.
- Toată creșterea și munca se vede în ultimele 3 zile din cele 90. *Acest afacerist avea date 90d e zile să ajungă de la 100 de dolari la o afacere de 1 milion. În ziua 80, el avea 2400 de dolari din 1.000.000)
- Manage, don’t micromanage.
- Repetă tot ce faci la tine în afacere, așa cum repetă cei ce schimbă roți la F1, așa cum poate ai văzut în The Founder, așa cum actorii repetă piesă, de mii de ori fiecare proces din afacerea ta.
- Să îți știi MEREU cifrele, altfel vei îngropa afacerea înainte să o crești. Și de la margini, la cost real, cost uman, cost de marketing. Și dacă dau zero la început, ești bine.
- Menține controlul, iar prin a știi pașii, cifrele și unde vrei să ajungi, poți avea acea aparență de control care e necesară că conduci un grup de oameni. Și dacă vrei sau simți că vei claca, o poți face, dar nu în fața lor.
- Succes are cel ce se ridică de mai multe ori ca toți restul. Iar toți cei ce lucrează nu se spune că iau ce merită, ci că merită ceea ce au muncit să aibă. *
Aici după 4 zile de Food Truck festival, afaceristul și echipa sa câștigau titlul de cea mai bună friptură și aveau teoretic marketing gratis pentru deschiderea restaurantului, care în timpul când ei erau la târg și vindeau, era renovat cu acei bani.*
- Un evaluator îți va spune cât valorează afacere ta. Așa cum a zis mai sus și el, nu poți include într-o evaluare efortul tău sau investițiile tale. Dar nu strică să ceri ce vrei să primești.
- Lecții despre aparențe: o afacere nu trebuie să producă 1.000.000 ca să valoreze 1.000.000, iar o afacere ce vinde de 1.0000.000 nu îmbogățește pe nimeni cu 1.000.000. Nu confunda efortul cu meritele sau rezultatele, o afacere cu un titlu, sau ajungerea la und eadline cu finalul.
Astea au fost cele 50 de sfaturi de afaceri pe care le-am notat.
O să îți ajute cu ceva? Poate ai putea să vezi și emisiunea cu cele 8 episoade. Și poate nu totul se aplică, dar unele lucruri pot aprinde becul.
Like and follow for more trips, tips, and tricks in business, love and life.
The Gals (Catalina & Florin)
PS:Mai jos o serie de cărți de la care puteți începe să vă informați în legătură cu bazele afacerilor. Pentru că bazele se aplică în orice afacere, orice domeniu și chiar și în viață.
-
Drumul tau catre succes – 12 pasi pentru a ajunge la viata pe care o visezi – LORAND SOARES SZASZ, BRIAN TRACY
- Antreprenoriat. Drumul de la idei catre oportunitati si succes in afaceri – Marius Ghenea
Legal disclosure: *These links are affiliate links. If you buy a product through these links, we get a small share of the price (without the product being more expensive for you). It’s up to you if you use them, thank you for reading!
PPS: Susține-mă cu un like pe pagina de FACEBOOK dacă îți place ce am lucrat și pentru viitoare proiecte din Portofoliu și modele despre CUM să scrii și tu diferite lucruri pentru afacerea ta.
Dacă vrei să scriu pentru tine, ne auzim pe unul din canalele sociale.
Te-ar mai putea interesa:
- Blog optimizat SEO – domeniu foto
- Model – RECLAMĂ PE FACEBOOK CE A ADUS 80 CERERI DIN 180 LEI
- Video script – Nobila Casa
- Text site – domeniu tehnic
Fiți buni, bine și cu minte,