fbpx
interviu afacere franciza

*reading time: 5 min

interviu afacere franciza

Cu peste 88 de milioane de postari in hastagul #vegan si 16 milioane de postari #raw, dar si pentru ca o afacere in acest domeniu poate fi o optiune viabila, o cunoastem azi pe Alexandra Botoș, manager rawdia Cluj.

Mai ales ca interesul creste in domeniul francizelor, despre care un articol din octombrie 2019 din zf.ro scrie ca:

”Dacă în 2014 estimam o valoare de 1,6 mld. euro, iar în 2017 la 3 mld. euro, anul acesta am ajuns la 3,6 mld. euro accesate şi 450 de concepte de franciză pe piață.”

Am gustat #rawdia cu ale ei produse vegane, raw, la un club de business. Si m-a uimit un aspect: gustul care nu spune ”compromis”, ci dulce, delicios si rasfat. 

Iar Alexandra, cu drumul pe care l-a ales, la fel am crezut, ca prin a prelua o franciza nu a facut un compromis, ci o alegere motivată de mai multe elemente. Vezi interviul pentru detalii, idei si pareri. 

Sa o cunoastem pe Alexandra si rawdia Cluj – o afacere in franciza 

O afacere in franciza, asa cum veti vedea, difera in cazul domeniului, dar se aseamana ca motivatie pentru care sunt alese in locul unor afaceri de tip solopreneur

Si o diferenta majora este faptul ca RawdiaCluj are angajati. 3 acum, care pregatesc hrana pe baza de plante integrale pentru cei atenti la ingrediente. Si aas cum spun ei, ”restul e iubire”.

Reporter, eu: Spune-mi te rog, cine era Alexandra inainte de a fi manager de franciza si cine era inainte de dieta vegana? 

Alexandra Botoș, manager franciza rawdia CLUJ: Ca formare sunt stomatolog ortodont, cu practica in cabinet. Sunt cadru didactic la UMF, Facultatea de Medicina Dentara. Cele două arii de activitate inca se pastreaza, valentele de medic si educator sunt importante pentru mine.

La dieta vegana am ajuns din nevoi de sanatate si, in loc de a pierde din energie prin restrictii alimentare, am descoperit cu mirare ca nivelul de energie creste, poftele alimentare scad, scad in greutate si mi se remodeleaza corpul.

Mancatul in societatea actuala e rasfat, doar rasfat, conteaza doar satisfactia de moment. Oamenii au uitat de componenta de nutritie a alimentelor, de calitatile de sustinere a vietii prin ceea ce mancam.

Am inteles la un moment dat ”pacaleala” industriei alimentare si astfel:

”Prin acest concept consider ca sustin revenirea la o alimentatie mai rationala si echilibrata a oamenilor.”

rawdia cluj afacere franciza

 

C:  Povestea ta o aflam de pe site, ca ai gustat la Bucuresti rawdia si te-a cucerit. Dar care a fost primul tau gand cand ai inteles ca spui DA unei afaceri? 

A: Cunostinte de business am din gestionarea practicii private in stomatologie. E ceva, dar lumea asta a restaurantului cu produse naturale si vegane e total alt nivel…Am ales sa cumpar o franciza, pentru ca imi place sa lucrez impreuna cu altii, sa fac parte dintr-o echipa. Aceasta franciza s-a pliat pe dorinta mea de a aduce sanatate publicului din Cluj. Ca oras universitar consacrat, am considerat ca sanatatea in alimentatie isi are locul aici.

C: Ce intrebari ai pus atunci si ce intrebari recomanzi antreprenorilor sa puna la preluarea unei francize?

A: Avantajele unei francize sunt comunicarea, ajutorul in planificare, renumele national existent deja. Recomand ca inainte de pornirea unei afaceri de orice fel, sa ai un avocat de incredere. Orice contract e nevoie a fi revizuit. Pana nu semnezi nimic, lucrurile pot fi schimbate. Atunci cand cumperi o franciza e foarte important sa existe comunicare cu francizorul. Totul se reduce la componenta umana, din punctul meu de vedere.

Focus pe OM – și tu vei trece prin asta

C: E prima zi după ce ai semnat actele: de ce te temi?

A: M-am temut inainte de a semna, ca nu voi reusi. In prima zi dupa, m-am incurajat sa fac cat mai bine ce am de facut pentru a ma face mandra pe mine.

C: E prima zi de activitate, ce te ingrozeste? 

A: Ca nu e buna mancarea…(nu a fost cazul…)

C: E azi, cu ce gand te trezesti diminetile si ce sfat ti-ai da tie, celei ce a inceput? 

A: Inainte sa iei o decizie, documenteaza-te si mai bine decat ai facut-o la momentul respectiv.

Despre franciza in domeniul mancarii vegane

prajituri vegane

C: Rezuma la 1 propozitie ce face Rawdia Cluj: Sursa garantata de nutrienti in fiecare preparat plant-based oferit.

C: Si cel mai important beneficiu pentru acel client ideal ar fi: Preparate delicioase, usoare, satioase si hranitoare. Energie deghizata, fara zahar. 

C: Care este cel mai neinteles aspect la ce produci: Multe elemente de materie prima, gen linte, mei, hrisca, naut, vlastari, fie au fost uitate, fie nu sunt suficient cunoscute pentru proprietatile lor nutritive pentru organism. 

C: Care este intrebarea cel mai des pusa de clienti: ”Are zahar?” Rapunsul este un clar NU. Nu folosim zahar.

Preparatele vegane, fie dulciuri, fie aperitive, supe sau fel principal, in principal exprima dulceata legumelor, fructelor si a nucilor din care sunt preparate. 

C: Cum se nasc produsele din iubire si restul de ingrediente: Iubirea se pune in preparate daca mediul de lucru este plin de iubire. Din acest motiv, noi acordam o atentie foarte mare angajatilor nostri. Poate fi impropriu spus angajati, noi ne construim echipe de oameni, oameni carora le place ceea ce fac, vin cu cu drag la munca, si abordeaza cu drag si interes job-ul lor de zi cu zi. Atunci cand esti confortabil cu mediul in care lucrezi, preparatele care ies din mana ta vor fi gustoase si da, pline cu de iubire.

C: Care este produsul cel mai cerut si de ce: Rulourile cu quinoa si alge noi – e foarte colorat ca preparat, arata ca sushi dar nu e sushi, e super satios si elegant de mancat (cu bete).

sushi vegan

C: Care ar trebui sa fie, dupa parerea ta de expert deja, produsul cel mai cerut (pentru beneficiile sale plurivalente)? – Produsul cel mai cerut ar trebui sa fie meniul zilei. Este de fapt un pachet complet: supa, fel principal si painici. Este o masa cumpleta din punct de vedere nutritional, acopera toata paleta pentru aport proteic, glucidic si lipidic pentru acea masa. Consumul acestei mese asigura un minim de vitamine, minerale, nutrieti pentru ziua respective. 

Despre marketingul unei francize

C: Care sunt modurile prin care ajungeti la clienti?

A: Facebook, Instagram, dar mai ales prezenta de reprezentanti si a produselor la evenimente. 

Daca oamenii gusta, prind curaj sa mai incerce din preparate.

C: Care parte a acestei comunicari cu potentialii clienti crezi ca e cea mai complicata?

A: Uneori am impresia ca numele preparatelor nu sunt destul de impresionante…

C: Ce lucruri ai invatat despre social media de cand ai afacerea? 

A: Am invatat ca implicarea personala, ca imagine, este cea mai importanta. Social media fara om in spate este goala.

Despre viitor – pentru un antreprenor în franciză

C: Care au fost 3 cele mai aplicabile acțiuni pe care le-ai făcut pentru afacerea ta in franciza?

A: Organizarea de evenimente in spatiu a fost ideea mea și ma bucura sa vad reuniuni saptamanale la noi. Apoi utilizarea de aplicatii pentru comandarea mancarii si desigur, teste de gust la evenimente variate. 

C: Care este obiectivul de 5 ani al tău pentru rawdia Cluj-Napoca? 

A: Un restaurant de 100 de locuri.

 

Incheiere, sfaturi, idei si aprecieri pentru domeniul de afaceri in franciza

Legat de felul cum află clienții de tine, sunt domenii care necesită doar expunere, și domenii care înseamnă și educare. 

Pentru partea de raw vegan, am întrebat 3 prieteni (mini focus grup) ce știu despre acest mod de viață și sănătate. Răspunsu: nu multe. 

Și din asta mi-a venit ideea, pe care o recomand, de a scrie bloguri pe tema asta și toți cei nou educați pe diferite subiecte să devină clienții tăi. 

 

Exemple de căutări, unde în dreapta este numărul de căutări pe lună. 

Din aceste întrebări și din focus grupuri te inspiri ca să cauți subiecte de blog. Iar blogurile de la a educa, au și rol de a atrage. 

Iar de la a atrage, devine rolul tău să îi cucerești și să îi faci să revină. 

Pe mine m-au cucerit sigur produsele rawdia Cluj, chiar dacă nu știam nimic de aspectul raw vegan. Dar până la urmă, se pare că nu faci niciun compromis, iar papilele gustative sunt la fel de răsfățate și ai un plus de sănătate, pentru corp și viitor. 

Dacă aveți întrebări/comenzi sau provocări pentru Alexandra și #rawdia, o găsiți prin metodele de mai jos:

FacebookInstagram

Te-ar mai putea interesa:

 


Fiți buni, bine și cu minte,

Cătălina, în cuvinte.

 

De la WOW la RAW: Cum și de ce să Deschizi o Afacere în Franciză

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *