*reading time: 5 min
Cu peste 1.767.803 postări în hastagul #paperflowers și 1.246.614 postări în #solopreneur, m-am gândit să combin cele două idei și să vă aduc pe cineva care a reușit să devină ”solopreneur” în domeniul decorațiunilor cu flori de hârtie.
Ce înseamnă cuvântul ăsta, dar mai ales viața de solopreneur, cât de greu e să ai o afacere pe cont propriu și de ce ”flori hârtie” e un domeniu în creștere, azi cu Alexandra Andrieș și brandul construit de ea, Andrieș Deco.
Alexandra este într-o aventură nouă, pentru că în 2019 decidea să dea toată atenția ei acestei afaceri creative. Considerat poate de mulți un business de acasă, veți vedea că are parte de la fel de multe emoții ca o afacere cu mai mulți angajați.
C: Cine era Alexandra înainte de a fi solopreneur și de ce trecerea la un business creativ?
Alexandra Andrieș: Inainte de a deveni solopreneur, Alexandra era omul care se afla intr-o continua incercare de descoperire a sinelui. De mic copil, am incercat sa gasesc raspunsul la intrebarea „ce imi doresc cu adevarat sa fac in viitor?„
Am decis sa nu ma dau batuta pana nu gasesc raspunsul care sa ma multumeasca pe deplin. Asa ca am inceput sa experimentez mai multe domenii de activitate pentu a incerca astfel sa imi raspund la propriile intrebari.
Raspunsul a venit dupa ce am decis sa particip la un curs de construire a florilor din hartie care avea loc in Cluj Napoca. Am decis sa particip la acest curs pentru a cauta un nou mod de relaxare si deconectare de la locul de munca, iar la finalul acestui curs, dupa aproximativ 4 zile, deja imi creionasem in minte o idee de business.
Cumva, inca de cand eram in socala generala am avut indemanare catre lucrul manual, dar niciodata nu am incercat sa dau mai multa atentie acestei indemanari, am decis sa tot experimentez.
Cand eram mica, am crezut ca podurile se construiesc pentru a pleca, acum imi dau seama ca, de fapt, sunt destinate intoarcerii acasa.
Asta am decis sa fac si eu, sa ma intoc dintr-o lunga „vacanta„ catre mine, pe un drum plin cu flori.
C: Ce te-a entuziasmat cel mai tare la ideea de afacere si ai trecut de la a fi pion sau piesa intr-o campanie la o cariera in paper flowers?
A: Ideea de afacere nu imi este total straina. Am crescut intr-un mediu antreprenorial, parinti antreprenori, si asta m-a ajutat enorm in decizia mea. Crescand in acest mediu antreprenorial, apoi devenind angajat, am avut timp sa analizez avantajele si dezavantajele fiecarei parti si sa am o idee generala despre ceea ce presupune.
Entuziasmul cel mai mare l-am avut atunci cand am realizat ca pot sa incep un business care poate trezi emotie persoanelor din jurul meu. La fel de entuziasmata am fost si atunci cand am vazut realizat primul meu buchet de mireasa. Posibilitatea de a vedea produsul final si bucuria pe care acesta il aduce oamenilor, imi place sa spun ca da dependenta.
C: Ai renuntat complet la job? Și dacă da, care a fost primul tău gând când ai înțeles că spui DA unei afaceri creative, dar solo?
Sunt omul faptelor. Pentru mine nu a mai contat nimic altceva, stiam ca acest business depinde doar de implicarea mea si m-am hotarat sa ii acord tot timpul meu. Inceputul activitatii a fost format dintr-o multitudine de sentimente: nerabdare, entuziasm, teama, dar am realizat ca fara acestea nu se poate evolua si ca trebuie sa depasesc zona de confort.
C: Ai spus ca mediul te pregatise pentru antreprenoriat, dar câte cunoștințe efectiv de business aveai?
A: Nicio cunostinta de business nu te fereste de emotia inceputului si de miile de ganduri ce iti trec prin minte. Din fericire, am studiat la Facultatea de Business, din cadrul Universitatii Babes Bolyai si aveam notiuni despre ceea ce inseamna, la modul general un business. Partea buna este ca in fiecare zi incerc sa invat ceva nou si sa aflu cat mai multe informatii care m-ar putea ajuta in viitor.
C: Ce research ai facut pentru a stii daca afacerea cu paper flowers are sanse de succes?
A: Desi oamenii de business m-ar critica aspru, aleg sa spun ca nu am studiat foarte mult piata. Am ales sa imi urmez intuitia si sa cred ca daca merg pe carare, cumva ea va aparea. Intr-adevar cunosteam cateva business-uri cu flori de hartie pe care le urmaream de ceva timp, dar mi-am dat seama ca putine din ele lucreaza aranjamente, buchete compuse in totalitate din flori de hartie si ca foarte putine decoreaza un eveniment complet doar cu flori din hartie.
Atunci mi-am propus sa fac eu asta, sa dezvolt propriul concept de decoratiuni si sa gasesc modalitati sa il implementez astfel incat oamenii sa fie incantati si business-ul sa aiba profit.
Avantajul pe care il ofer este ca hartia permite confectionarea anumitor flori care poate nu se gasesc pe piata intr-un anumit sezon si paleta de culori permite adoptarea altor nuante decat a celor clasice.
Despre cum se simte un solopreneur
C: E prima zi dupa ce ai plecat de jobul stabil: de ce te temi?
A: Poate teama de necunoscut. Dar cu hartie, foarfeca si pistolul de lipit, teama dispare repede. J
C: E prima ta comanda mare, ce te ingrozeste?
A: E atat de frumos sa lucrezi cu flori din hartie, incat parca nimic nu e indeajuns de grav sa te ingrozeasca cu adevarat. Intr-adevar, am devenit dependenta de fericirea pe care clientii o au in momentul in care isi vad aranjamentele pe pozitie.
C: Amintirea sau reacția care te face sa mergi mai departe?
A: Imi aduc aminte in detaliu primul eveniment, cand am decorat o sala pentru botez. Prietena mea a avut lacrimi de fericire in ochi in momentul in care a vazut rezultatul final. Atunci mi-am dat seama ca sunt pe drumul cel bun. Asta imi doresc cel mai mult, sa nu dezamagesc si lucrez la asta zi de zi. Imi place sa cred ca nu este nimic ce o floare gigant nu poate salva! J
C: E ziua de azi, cu ce gand te trezesti diminetile si ce sfat ti-ai da tie, celei ce a inceput?
A: Zambeste, ai rabdare si munceste mult! Totul este posibil, trebuie doar sa crezi in tine!
Despre ANDRIEȘ DECO și produsele sale din flori de hârtie
- Rezuma la 1 propozitie ce faci: Aduc flori si zambete in cele mai importante zile ale oamenilor.
- Si cel mai mare beneficiu pentru acel client ideal ar fi: Veti lucra cu un om pasionat de ceea ce face, care isi concentreaza toata energia pozitiva pentru a putea livra un produs/serviciu de calitate.
- Care este cel mai neinteles aspect la ce faci tu: Timpul de productie este greu de inteles. Oamenii nu stiu tot procesul de creare al unei flori si uneori se asteapta ca timpul de livrare sa fie mult mai mic.
C: Și care este timpul necesar pentru a face o floare de hârtie?
A: Depinde de complexitatea modelului de floare ales. Poate dura de la 15 minute la 120 de minute, asta in cazul unei flori de dimensiuni normale. Pentru o floare supradimensionata pot lucra o zi intreaga si folosi metri intregi de hartie. Toate florile sunt confectionate din hartie creponata, de diverse gramaje, importata din Italia. De exemplu, ca floarea sa fie cat se poate de reala, fiecare coala de hartie creponata este mai intai vopsita in diverse nuante, apoi decupata in sute de petale. Dupa decupare, fiecare petala este prelucrata si modelata manual, apoi, fiecare petala in parte este lipita pana rezulta floarea finala. Acest lucru poate lua destul de mult timp in comparatie cu perioada de realizare a unui buchet din flori naturale, pe care doar il asamblezi.
Aici pot să confirm tot ceea ce spune Alexandra. Este de fapt motivul pentru care scriu acest interviu.
Ca mică mulțumire pentru faptul că la o întâlnire de business la Cluj, ea a petrecut 3 ore, dacă nu mai bine, pentru a face floarea de mai sus, pe care am primit-o eu. Și pe care încă o admir.
- Care este intrebarea cel mai des pusa de clienti: ”Chiar sunt din hartie? Credeam ca sunt naturale!„ Cea mai draguta experienta avuta cu buchetele de mireasa si de nasa (care m-a flatat), am avut-o la una din nuntile decorate in totalitate de mine, cand , domnii ospatari, vazand buchetele respective pe masa, au decis sa le puna in apa, pentru a nu se usca. Nici in momentul in care le-au pus in apa nu si-au dat seama ca sunt de fapt flori din hartie.
- Care este produsul cel mai cerut si de ce: Produsul cel mai cerut este floarea supradimensionata. Este un produs cu adevarat spectaculos. A fost comandat pentru decorarea locuintelor, birourilor chiar a vitrinelor de magazin. Florile gigant au dimensiuni greu de intalnit. Tulpina acestei flori poate avea 200 de cm, uneori si mai mult, iar diametrul florii poate ajunge si la 100 cm. Este cu adevarat spectaculoasa, mai ales daca indraznesti sa o comanzi in nuante puternice.
- Care ar trebui sa fie – dupa parerea ta de expert deja – produsul cel mai cerut? Adica unde merita cu adevarat sa faci trecerea de la natural?
Din punctul meu de vedere, mai ales in ceea ce priveste miresele, cred ca produsul cel mai cerut ar trebui sa fie buchetul de mireasa.
Acesta este o amintire care chiar iti poate ramane pe viata. Pe langa faptul ca arata extrem de real, este accesoriul pe care o mireasa il foloseste de la inceputul pana la sfarsitul zilei, atat la ceremonia civila, cat si la cea religioasa, pe scurt, acesta este alaturi de mireasa pe tot parcusul uneia dintre cele mai frumoase zile din viata ei.
Imagineaza-ti, cat de frumos ar fi sa deschizi cutia cu amintiri dupa 25 de ani de casnicie – iar buchetul tau de mireasa sa fie intact? Cat de frumos ar fi, ca peste ani, sa il poti oferi fiicei tale pentru propria casatorie?
Despre marketingul la nivel de afacere solopreneur
C: Care sunt modurile in care ajungi la clienti?
A: Prin intermediul conturilor de Facebook si Instagram, clientii pot observa modul in care lucrez, decoratiunile pe care le creez si toate noutatile care apar in materie de decoratiuni pentru evenimente. In acest an am incercat sa trec putin de barierele retelelor de socializare si sa ajung sa discut cu ei fata in fata prin intermediul targurilor de nunti. A fost o experienta minunata pe care sigur o voi repeta.
C: Cat ti-a luat sa setezi aceste canale si ai facut-o tu, sau ai cerut ajutor?
A: Am facut toate acestea singura, in timp, cu postari si fotografii de la fiecare eveniment decorat si produs vandut.
C: Pe o scara de la 1-10 cat de bine e cunoscut brandul tau in domeniul florilor de hartie?
A: Avand in vedere faptul ca abia am trecut de primul an de activitate, brandul meu nu este atat de bine cunoscut. Dar imi doresc sa cresc organic si pas cu pas clientii sa descopere lumea florilor din hartie.
C: Care parte a acestei comunicari cu potentialii clienti crezi ca e cea mai complicata?
A: In comunicarea prin retelele de socializare este destul de dificil sa creezi o legatura emotionala si exista riscul sa nu fii inteles exact cum ti-ai dori. De aceea, eu prefer sa ma intalnesc cu potentialii clienti fata in fata pentru a le putea arata o mica parte din munca mea si pentru a le intelege mai bine dorintele.
C: Ce lucruri ai invatat despre social media de cand ai afacerea?
A: Ceea ce am invatat inca dinainte sa incep acest business este faptul ca daca stii sa folosesti retelele de socializare in avantajul tau, te pot ajuta enorm.
C: Care sunt avantajele unei afaceri solo?
A: Unul dintre principalele avantaje este ca esti propriul tau sef. Pe langa toate avantajele care tin de organizarea timpului, programului de lucru, mai exista si avantajul faptului ca esti liber in luarea deciziilor ce tin de business. Nu esti presat sa iei o anumita decizie intr-o anumita perioada de timp. Totul decurge dupa cum iti gandesti singur strategia.
Despre viitorul unei afaceri care e la început
C: Care au fost 3 cele mai aplicabile sfaturi pe care le-ai primit pentru afacerea ta creativa?
A: Unele dintre cele mai importante sfaturi le-am primit de la parinti. In primul rand ei m-au sustinut enorm inca de la inceput si si-au prezentat suportul inca de cand nu indrazneam sa rostesc cuvantul „propriul business„. Am fost sfatuita sa dau tot ce am mai bun din mine si sa am multa rabdare pentru ca doar asa vor aparea rezultatele.
Pe langa toate aceste sfaturi, oamenii din jur au venit cu diferite idei de creatie, ca de ex, sa decorez si alte obiecte din hartie, cum ar fi rame de tablou, rame de fotografii sau crearea de decoratiuni pentru diferite sarbatori.
Iar pe langa ideile de creatie, am prieteni care ma sfatuiesc constant sa imi alcatuiesc planul de business si obiectivele, pentru a putea avea un control mult mai mare asupra afacerii in sine.
C: Care este obiectivul de 5 ani ANDRIEȘ DECO – decorațiuni din hârtie?
Continuarea si dezvoltarea acestei idei de business cu pasi siguri dar mai ales vreau sa am constant evenimente pe care sa le decoram cu drag pentru clientii nostri. Imi doresc ca peste 5 ani, Andries Deco sa fie un real succes si un business care sa poata livra in continuare decoruri desprinse din povesti, pentu ca…noi cream magie.
Încheiere, sfaturi, idei și aprecieri pentru domeniul de afaceri creative pentru solopreneuri
Legat de felul cum află clienții de tine, sunt domenii care necesită doar expunere, și domenii care înseamnă și educare.
Pentru partea de paper flowers, am întrebat 3 prietene (mini focus grup) ce știu despre aceasta optiune la evenimente lor.
Răspunsul: au auzit de persoane sau ar vrea sa mearga la cursuri si au vazut flori imense. Asa cum spunea si Alexandra, sunt de impact.
Și din asta mi-a venit ideea, pe care o recomand Andrieș DECO:
- de a face pe viitor un curs de relaxare pentru femei cu aceasta practica.
- de a scrie bloguri pe tema asta, pe cuvinte cheie de la flori gigant, la buchete de vara, iarna sau alte sute de subiecte care sa educe, sa incante, sa uimeasca si chiar sa sperie.
Pentru partea de solopreneur, niciodata nu e usor sa sari spre acea responsabilitate. Mai ales cand necesita atata indemanare, rabdare si cunostinte plurivalente (de la ce faci, la cum sa vinzei ce faci, la cum sa comunici)
Asa ca Alexandra are votul meu de incredere, de cand am vazut cum lucreaza, 3 ore, cu spor si indemanare, la ce a iesit din mana ei. Si acum, dupa ce am cunoscut-o mai bine. Pe ea, produsele ei si filosofia de business.
Dacă aveți întrebări/comenzi sau provocări pentru Alexandra, o găsiți prin metodele de mai jos:
Te-ar mai putea interesa:
- Cum să scrii o carte – interviu cu o autoare ce a reușit singură
- Recomandare carte – Don Winslow – Savages
- INTELIGENȚA EMOȚIONALĂ-CARTE, CURS Zoltan Vereș ȘI 10 LECȚII PENTRU CONFLICTELE DE AZI