fbpx
Startup în România: 50 de probleme comune în primii 5 ani de funcționare

A avea și 1 an de viață, ca mică firmă în spațiul economic românesc, este o provocare și un mare succes dacă îl treci cu bine și cu „toate acasă”. Așa că în primul rând felicitări tuturor celor care au avut curajul să pornească la drum ca antreprenori și au ajuns la acest al doilea prag psihologic, de 5 ani activi, nu doar pe foaie și capul încă deasupra valului.

***articol scris după experiența startup-ului Epics, care tocmai împlinea 5 ani la acel moment.

5 ani – Bariera de care nu pot trece 95% dintre ideile de afaceri

O să enumăr, din experiența acestor 5 ani, obstacolele peste care Epics Photobooth România a trecut din 2013 și până acum. Cum legile, colaboratorii, piața, clienții și toate celelalte părți în mișcare ce determină succesul unui start-up ne-au influențat afacerea cu cabine foto.

Conform unui studiu, 20% din companii eșuează după primul an, 30% în al doilea an și 50% în primii 5 ani. (sursa) Iar un binecunoscut trainer are o viziune și mai pesimistă, așa cum vei vede mai jos.

Așa că, începem lista greutăților cu cea mai însemnată poate:

1. Cum să deschid o afacere … dintr-un hobby? Adică să aduci o idee la stadiul de business, să însemne mai mult decât tu și ideea ta și un mic venit suplimentar de adunat la salariu. Și pentru asta, trebuie să ai PLANUL. Să ai claritatea și sinceritatea necesară de a face un studiu de piață pentru a identifica cererea, obiectivitatea în a scrie cifrele reale și apoi curajul de a renunța la altceva dacă ideea are potențial sau curajul de a renunța la idee dacă ea e ceva ce doar pentru tine sună bine dar nu are deloc acoperire în piață și justificare economică. Ei, asta e greu.

start up in romania imagine 1

Sursa foto – onetiu.com

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Vei fi în cei 4,4% bărbați sau 2,7% femei din populația României ce își conduc singuri destinele și buzunarele.

În România sunt active 877.050 firme și 387.335 PFA-uri, un total de 1.264.385 profesioniști cu activitate economica în februarie 2018. Numarul este în creștere cu 5,6% față de anul 2017.

Numărul total al femeilor implicate în domeniul economic este de 484.521. Femeile dețin calitatea de asociat/i sau fondator în cadrul a 37% din companii, restul fiind deținute de bărbați. (sursa)

2. Câți bani să investesc într-un start-up? Prima investiție și calcularea cifrelor, a marjelor, a prețului…Sunt greutăți specifice nu doar celor care sunt la prima afacere. A ști când ceva e prea ieftin sau prea scump nu este ceva ce ne vine natural. Așa că ce putem să vă spunem este ca niciodată să nu faceți calculele după ureche și din presupuneri și să vă calculați data aproximativă pentru recuperarea investiției. Dacă se întinde spre 5 ani…ei, vedeți statisticile de mai sus.

3. Cum descoperi De ce-ul. Dacă nu ai citit nimic de Simon Sinek (așa cum nici noi nu citisem pe atunci) sau orice altă carte de îndrumare pentru antreprenori, de acolo începi. Motivația corectă va fi critică în momentele cele mai grele, când te vei întreba de ce fac asta și vei avea nevoie de un răspuns care să te pună în mișcare.

Sursa foto

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Când găsești acel De ce autentic, momentele în care vei primi așa ceva vor deveni de mii de ori mai importante decât profitul pe care îl ai la final de an.

4. Cum fac un plan de afaceri. Cu lipsa crasă de informații economice din școală, ai două șanse: să pierzi timp cu facultatea (da, am spus să pierzi timp) sau să înveți din greșeli. Nu doar noi recomandăm varianta 2, mai ales că în piață, în viața reală, nimic nu e ca textele din cărțile din care se predă.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Ce am învățat în acești 5 ani are mai multă valoare decât 17 ani de școală. Și va fi la fel pentru toți cei care vor alege să învețe de nevoie. După un timp, vei știi să faci puțin din toate: contabilitate, resurse umane, vânzări, marketing și câte și mai câte. Și cum știi deja, knowledge is power.

Dar avantajul de mai sus are și o parte întunecată, pe care o punem pe lista de probleme ale unui start up.

5. Ce este un atreprenor și care sunt sacrificiile. Majoriteatea nu știu în ce se bagă atunci când pornesc o afacere. Graficul de mai jos arată câteva date, dar ce vreau să punctez la punctul ăsta: problema este că plecăm cu impresia că antreprenor egal șef sau fix invers, că antreprenor egal one man show. Și să înveți să nu e așa, în funcție de cât durează, e o provocare mare.

Grafic profil antreprenor (sursa)

6. Să nu mai ai timp. Timpul tău va fi investit total în afacere, dacă vrei să reușească. Dacă nu banii, atunci comoditatea numărul 2, mai importantă, cu siguranță va fi acolo. Sacrifici cariere, timp cu familia, planuri de călătorie, pentru un viitor pe care nu te poți baza decât dacă îl construiești chiar tu.

7. Când să spui gata, nu mai aduc bani de acasă. Planul de acasă nu se potrivește niciodată cu cel din târg. Chiar dacă ai planul de afaceri și calcule și proiecții, așa cum vom vedea mai jos, fie statul, fie furnizorii, fie angajații, fie concurența, fie lipsa ta de autocontrol, vor face ca afacerea să ceară de mâncare. Și ce faci când se repetă scenariul? Când spui gata și recunoști că o afacere în care investeși nu e același lucru cu o afacere neperformantă?

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Dacă faci lucrurile bine, în cele din urmă vei deveni independent financiar datorită afacerii tale. Și pentru senzația aia din momentul în care e luni, ora 10 și tu pleci la Viena să bei o cafea, că era următoarea cursă de avion și poți să uiți acasă telefonul…Și chiar dacă nu ajungi așa departe, atunci tot merită să ai venituri fără să pontezi un orar sau să bifezi check-listul altcuiva.

8. Când e momentul să angajez? Noi nu am știut care este momentul propice pentru a începe să formăm echipa. Pentru că, așa cum poate și voi știți, ești prea ocupat ca să te gândești cât de ocupat ești. Lucru care, dacă e prelungit, poate duce la epuizarea ta și în definitiv, odată cu tine, și a start-up-ul tău. Așa că fă din asta o parte din plan.

9. Cum mă fac remarcat? De la a avea prezență la a avea sens poate dura ceva timp. Ține minte că tu ești afacerea, brandul și imaginea start-up-ului la început. Tot ce faci poate să fie vânzare, iar grupul tău de prieteni, cunoscuți și oameni pe care îi știi din auzite pot deveni clienți. Vei prezenta ca și cum te prezinți pe tine, iar ideile nu așteaptă nicio aprobare ca să fie încercate.

10. Dificultatea de a menţine parteneriate cu companiile. Să crești înseamnă să îți faci un portofoliu de clienți care se întorc la tine. Iar pentru Epics, cei care credeau în 2013, 2014 că o cabină foto va fi ceva ce angajații vor vrea iar…a fost o luptă cu morile de vânt. Abia în 2016 realizam contracte durabile și ne întorceam la companii care ne cer serviciile iar și iar, noutățile și profesionalismul.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Companii de care ai auzit doar în calitate de client devin ele clienții tăi.

11. Profilul cumpărătorului. După o vreme devii prea obsedat de afacere și ai părerea că dacă tu știi cu ce se mânâncă și de ce e darul Universului pe Pâmânt afacerea ta, toți știu sau ar trebui să știe asta. Ce uită mulți antreprenori este că nu TU ești clientul. Și mai uităm să facem acest profil al persoanei care se potrivește cel mai bine cu produsul meu. Sau ne săturăm să explicăm ce este afacerea, ce face și de ce ar conta asta pentru cumpărător.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Senzația din momentul în care dai nas în nas cu clientul tău ideal. Adică da, e ok să ai profilul făcut. Dar să îl întâlnești în carne și oase e un moment unic de satisfacție pentru un business. Clientul nostru ideal, schițat la început, a apărut într-o zi de joi. E bărbat, îl cheamă Florin, are 25 de ani și lucrează într-o companie mare, a cerut oferta, a consultat-o, a apreciat modul detaliat în care a fost scrisă și până la finalul zilei avea nu doar contract semnat, dar și layoutul fotografiei instant făcut și avansul achitat. Evenimentul lui, nunta, a fost în…

12. Am idei, sunt idiot? 🙂 O glumă a la România, dar de fapt o semi realitate. Ideile venite înainte de vreme pot fi dăunătoare pentru un business. Din toamna anului 2013 ne concentram deja pe o creștere a segmentului de fotografie la secundă ca mijloc de marketing. Era o idee relativ nouă în România, deși în afară se folosea intens. Logo pe poză, hop, branding la evenimente. Însă tocmai anul 2013 aducea o scădere a sectorului de investiții și afaceri în publicitate cu 16,2% (sursa).

Adică firmele renunțau la bugetul pe care noi îl vizam cu ideile noastre de promovare al brandului prin fotografii instant. Alege înțelept momentele când să îți promovezi ideile. Dar pune-le mereu pe listă, pentru că a fi primul în a face ceva va valora cât ani întregi de activitate.

13. Nevoia de educare a consumatorilor. La afacerile cu idei noi, abia cunoscute sau cu tehnologii anume, uneori să fii primul este un dezavantaj. A educa piața este una dintre cele mai mari provocări. Așa că gândește-te de două ori înainte să lansezi ceva care va necesita muuulte explicații și gândeșt-te la cel mai simplu mod de a le da.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Uneori, ce nu gândești tu, gândesc clienții pentru tine. Și înveți constant, te inspiri și preiei lucruri noi pe care afacerea ta le poate face, doar din interacțiunea asta.

14. Să vinzi. Nu știi să vinzi? Nu îți place? De voie sau nevoie, vei deveni un vânzător relativ instruit. Pentru că vei avea nevoie, dacă nu să vinzi serviciile afacerii tale, atunci să vinzi ideea de afacere unui angajat care să vândă produsele. Și la fel ca vorbitul în public, teama de vânzare e acolo sus, printre pricipalele cauze de anxietate.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – O să înveți să vinzi. Da, avantaj chiar dacă e problemă. Uneori, lucrurile care nu îți plac te ajută cel mai mult. Iar pentru noi, la Epics, să mergem în târguri de nunți, să abordăm vizitatori grăbiți de multe ori, să îi atragem, să le vorbim, să vedem când se plictisesc și să suportăm acele NU NU NU venite până la DA, a fost o lecție de viață, nu doar de business.

15. Am bani, unde îi bag? Identificarea de investiții viabile, necesare și care vor ajuta firma și a decide unde reintroduci banii în sistem sunt provocări majore. Noi am vrut să inovăm. Pe scurt, vroiam prea multe de la un furnizor care avea altă viziune și morală în business. Tu poate vei vrea să te extinzi, rebranduiești sau să devii mai high tech. Atenție însă la costul versul beneficii pe termen lung.

16. Creștere start-up. Nu s-a uscat bine cerneala pe CUI și ai cereri mai multe decât poți duce, nu doar de servicii, dar de francize, de vânzare etc. Atunci când afacerea crește mai repede decât ai planificat și nu știi ce să faci, nu ai un plan pentru asta, e ca și cum ai dat cu piciorul la tot ce ai construit. Entrepreneur.com și alte surse pun între motivele pentru care un start-up eșuează: Creșterea prea rapidă sau modelul Too Fast, too furious. Resursele necesare, de timp, bani, forță de muncă, te pot întinde în aceste cazuri la maxim și pot rupe echilibrul pe care îl aveai înainte de expansiune. Alege cu grijă ce vei face când vei dori să crești.

Pentru Epics am ales sistemul de franciză, pentru că oferă posibilitatea de a acoperi un spațiu mai extins, la cererea clienților, fără taxe în plus pentru ei și fără investiții majore necesare din partea noastră, un start-up care avea potețiat să devină o marcă în franciză.

Dar asta implică o mie de alte probleme, printre care:

17. Cum înregistrez o marcă? Dacă ai avut inspirația să alegi un nume de brand care să poată fi înregistrat ca marcă și dacă ai cam 2000 de euro de investit în asta, atunci…o să te sperii de birocraţia pentru înfiinţarea mărcii și lipsa de informații pe acest subiect. Așa că o să faci ce am făcut și noi și o să parcurgi pașii alături de un consultant.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Mândria de a deține un titlu, oricât de mic și neimportant ar părea. E ca și cum ai avea un copil ce are un nume pe care nu îl mai are nimeni altcineva. Iar asta în fața clienților se traduce în profesionalism, dedicare și încredere în propriul business.

18. Concurența. Sau mai bine spus, cum să te trezești peste noapte cu 100 de concurenți și să nu te panichezi. Pornim de la presupunerea că faci business așa cum trebuie și îți urmărești/știi concurența. Dar când peste noapte lista de 20 ajunge la 2000, cum faci să nu te panichezi? Panica e o problemă care i-a determinat pe mulți antreprenori să facă greșeli mari. De la reduceri nejustificate de preț, la schimbarea strategiei de business, cea mai mare greșeală pe care o poți face este să te schimbi, în loc să te menții și să îmbunătățești.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Vei avea experiență în plus față de ceilalți, iar dacă tratezi fiecare nou concurent cu respect și ca pe o sursă de motivație, care te face mai bun, mai inspirat, mai determinat, câștigul este tot al tău. Până la urmă, ce farmec are să fii nr. 1 într-o cursă cu 1 participant?

19. Inovația constantă. Dacă nu e vorba de BigMac, atunci clienții tăi se vor sătura de ce e vechi. Sau vor fi dispuși să încerce ceva nou de la tine. Ca să nu încerce de la alții, bine ar fi să și inovezi. Periodic sau prin introducerea de noi servicii, poți să readuci clienții la tine. Atenție însă, un serviciu nou se justifică doar după ce e testat și retestat, nu de tine, ci de publicul tău țintă. Și pentru ei trebuie să fie…hot.

20. Recrutarea. Profesioniști specializați găsești cu greu, mai ales dacă îți construieți fișele postului după ce ai făcut tu până acum. Nimeni nu va fi la fel de dedicat, activ sau intuitiv cu elementele afacerii tale ca tine. Iar specialiștii solicită salarii pe măsură și de cele mai multe ori privesc firmele mici ca prea mici pentru ei. Noi am decis, după câteva căutări, să ne formăm specialiștii.

21. Procedurile. La început nu știam ce sunt, de ce ar fi necesare și de ce se vor dovedi a fi succesul afacerii. Pentru că nu era încă moda seminariilor pentru antreprenori, The Fouder încă nu apăruse ca film să ne inspire, iar de Lorand aflam doar mai târziu, așa că am ignorat mult timp acest aspect al procedurilor. Inițial. Iar problema, când nu ai proceduri, este că te costă timp. Realizarea de proceduri pentru a specializa pe oricine te scutește de ore, zile, luni întregi de explicații și stat lângă cineva nou din echipă.

După ce am scris, în seri întregi de recapitulare a tot ce înseamnă acțiuni în firmă, de la cele mai mici la cele mai complexe, cele peste 200 de pagini de proceduri…viața a fost mai simplă. Și afacerea.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Înveți răbdarea, revezi pașii, îi revizuiești, te corectezi, reînveți ce este afacerea ta și asta ajută și la punctul 11, și pentru viitor, și pentru prezent și pentru minte. Și poți forma pe cineva cu practicile cele mai bune pentru afacerea ta, fără să fii tu cel care se pliază pe un stil de lucru.

22. Managerierea unei echipe si micromanagementul. Dacă ai echipă, problema este că trebuie să o conduci. Și să scapi de micromanageriere e ca și cum te duci la doctor să te scape de gânduri. Nu prea se poate, unora le este mai greu decât altora, iar cel mai greu le este angajaților, care nu văd micromanagerierea ca pe o intruziune și nu îți vor spune să îi lași să își facă treaba. Dezavantaj dublu: plătești un salariu pentru ca tu să faci jumătate din muncă. Rezolvă cât mai repede problema asta și vei avea timp să privești viitorul afacerii, în loc să fii prins pe detaliile din prezent.

23. Așteptările de la angajați. Să crezi că echipa ta este o extensie a ta, multe multiplicări ale tale, cu aceeași viziune și motivații, este o greșeală de care ar fi bine să te corectezi din timp. Menținerea echipei implicată necesită multă muncă, tocmai pentru că nu poți uita că tu o faci pentru tine, iar ei pentru traiul de zi cu zi. Ca să știi care este nivelul de așteptări la care să te încadrezi, gândește-te cum era când erai angajat sau vorbește despre job cu cineva care încă este. Și apoi mai redu așteptările la standardul normal, dacă tu erai ceea ce Lorand Soares Szasz numește “peste linie”.

24. Respectarea angajamentelor. Nu față de clienți, pentru că singur îți este clar că trebuie să oferi ce ai promis ca să reziști. Dar față de angajați, față de furnizori și colaboratori o să fii tentat, atunci când va fi greu, iarnă în afacere, cum se mai spune, să crezi că poți să amâni, întârzii sau schimba regulile. Și nu e așa. Comportamentul tău față de toți cei ce reprezintă a 3-a parte trebuie să meargă după zicala Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face. Asta înseamnă că salariile, datoriile și promisiunile se onorează mereu, fără excepție, fără scuze și fără compromis.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Să ai banii necesari în fiecare lună pentru a plăti salariile și facturile va fi un sentiment de neegalat. Să ai oameni care se bazează pe tine și pe care nu i-ai dezamăgit cu obligațiile financiare niciodată, indiferent de sacrificiile din spate pe care trebuie să le faci, va face ca acestea să fie uitate curând. Iar sistemul tău de valori nu va avea de suferit și îl vei duce mai departe și în afacere.

25. Cum concediez pe cineva? E greu, orice și oricum ai face. Dar o vei face, vei fi nevoit, dacă nu cumva ai puteri paranormale și vezi viitorul și angajezi exact oamenii potriviți.

 

Pauză de Jumătate

O altă cifră interesantă în România este reprezentată de durata medie de viață a firmelor. În intervalul analizat de către business24.ro, această cifră este de 11,3 ani. Aproximativ o treime (30,4%) dintre firme fiind active între 6-10 ani.(sursa)

Așadar, cum facem să ajungem măcar acolo?

Revenim la cele 50 de probleme comune oricărui startup din România. Confirmați?

26. Împrumuturi pentru firmă. În afacerile sezoniere, așa cum era și Epics la început, capitalul din lunile bune trebuia să acopere și lunile de pauză. Iar când nu ajunge, atunci decizia devine: de la cunoscuți sau de la bancă? Grijă la decizie și sfatul nostru este să te asiguri pentru zilele grele începând cu zilele bune. Pentru că în zilele bune vei avea claritatea de a lua cele mai bune decizii, la cele mai bune cifre (comisioane, dobânzi etc)

“Ponderea creditelor luate de companii de la băncile de pe piaţa locală reprezintă aproximativ 8% din bilanţul lor, mai puţin decât împrumuturile de la acţionari, creditele externe sau cele comerciale. Capitalurile proprii ale firmelor au o pondere de aproximativ 30%, potrivit datelor din cel mai recent Raport asupra Stabilităţii Financiare realizat de BNR.”(sursa)

27. Singurătatea. Sentimentul preponderent în România mediului de afaceri este că ești tu împotriva tuturor. Și trebuie să fii împăcat cu asta atunci când gândești o afacere proprie.

28. Nesiguranța. Această problemă, după cea de mai sus, pare că vorbim de relații nu de afaceri. Dar și să ai o afacere înseamnă să ai o relație cu cineva dificil: cu statul. Iar când statul face lucruri de genul celui de pe final de 2017, când în loc să ne concentrăm la dezvoltare, ne întrebam ce va fi cu split TVA, atunci da, le includem pe listă, puncte mari: singurătatea și nesiguranța.

„Guvernul a provocat haos in acest an, anuntand unele masuri pentru ca doua saptamani mai tarziu sa le retraga si ulterior sa anunte alte masuri. Cum pot lucra companiile in aceasta incertitudine?”, a precizat Georgiana Oncete pentru sursa citata.

29. Trecerea la TVA. Pentru cei care lucrează în domeniul de servicii, fără cheltuieli constante și cheltuieli deductibile, trecerea la astfel de impozit poate să însemne eșecul afacerii. Și pentru noi a fost o provocare majoră, pe care încă o manageriem atent. Grijă la ce vi se potrivește din punct de vedere al tipului de afacere și grijă la cifra de afaceri. Uneori, mai mult profit poate însemna cheltuieli mai mari.

30. Colaboratori de încredere. Toate cele de mai sus se aplică la orice afacere. Poate și alte cauze, peste aceste probleme, fac ca un colaborator astăzi să existe, mâine să dispară. Neîncrederea este boală grea în România și poate nu doar la noi, dar aici prestăm, de aici ne plângem.  Iar dacă un colaborator nu dispare, uneori renunță să ofere aceleași servicii. Iar asta duce la o altă problemă pentru o mică afacere.

31. Consecvența. Să oferi aceleași servicii mereu, indiferent de zi, oră, locație, anotimp și stare a economiei, asta a fost o mare provocare pe care am reușit să o depășim și fiecare dintre voi vă veți confrunta cu sarcina aceasta grea de a fii mereu tu, indiferent de condiții. Look at McDonalds! Și mai ales să nu găsești scuze când nu poți, ci soluții pentru a putea.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Nimic nu te face mai bun la research și improvizație decât problemele cu furnizorii și nevoia de a oferi același serviciu la aceeași calitate, oricând, oriunde. Și desigur, să îi apreciezi pe cei de care auzi că au afaceri din 1900 și ceva, sau că plăcintele din Piața 1 Mai au același gust de 11 ani încoace, de când le știu. 🙂

32. Intermediarii. Când faci o afacere și ai nevoie de ajutor în livrarea serviciului, ești la mila intermediarilor. Cazul nostru, al cabinelor foto duse la locația evenimentului, inițial a fost vorba de lipsa de încredere a restaurantelor și răceala primirilor . Fără a realiza că fac rău și clienților care au nunta acolo, faptul că ni s-au refuzat scaune sau fețe de masă pentru masa de accesorii, prize sau un pahar cu apă a fost o problemă majoră.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Și noi și fiecare dintre angajații noștri au știut exact unde vor să își țină evenimentele, pentru că am văzut mii de locații, restaurante, săli, corturi de nuntă, hoteluri din România și am știut cum se comportă oamenii de acolo. 

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI 2– Am descoperit că respectul și comunicarea îmbunătățesc relațiile. Și atenția la detalii, plus deschiderea, te ajută să devii dintr-un outsider un colaborator al celor care inițial te priveau cu neîncredere.

33. Clienți cu așteptări nerealiste. Și a zice NU. Am avut cereri de magnet pe GIF (construct digital) sau realizare de evenimente la 40 de grade fără strop de apă. Se întâmplă. Dar să știi mereu când e ok să zici nu.

♥AVANTAJE ANTREPRENORI – Prinzi și momentele acelea când un client îți lasă un review compus în 5 minute din timpul lor, fără ca tu să îl aștepți sau când îți rezervă o cameră pe care nu o așteptai, ca să nu pleci pe drum după 10 ore de eveniment. Uneori, clienții ne oferă înapoi mai mult decât avem puterea să acceptăm fără să ni se moaie picioarele și să ne crească inimile.

34. Marketingul. Dacă ai afacere și ai concurenți și vrei să știe lumea de tine, ai nevoie să faci marketing. Dar problema începe când nimeni nu pare să știe ce să facă pentru tine, ceea ce știu e un standard învățat stas, nimeni nu acceptă să fie plătit la rezultat și toți specialiștii îți vorbesc în limbaj tehnic doar pentru că nu știu să explice ceva.

35. Imitațiile. E puțin diferit de concurență. O să se întâmple dacă ești destul de bun. Să accepți că vei fi copiat și să îți citești textele la alții este un pas în orice afacere care a deschis un drum sau face lucrurile mai bine. Ia doar la cunoștință și când alții privesc la ce faci acum, tu privește spre ce vei face în viitor.

36. Lipsa de protecție. Se repetă tema? Poate. Dar de data asta e vorba de demersurile greoaie de protejare a mărcii, nevoia de avocați, reprezentanți și faptul că dacă achiți marca nu înseamnă că nu o ia nimeni. Și atunci, tot la tine revine sarcina de a urmări piața și a lua măsurile necesare de a impune respect.

37. Lipsa de protecție 2 – Da, repetăm, pentru că cea mai mare parte din problemele unei firme are legătură cu sistemul din România. Din păcate. Și nici atunci când ai probleme cu alții, nu vei fi protejat. Adică un contract nerespectat poate însemna timp investit tot de tine în procese și alte formalități care fac orice numai nu te lasă să prosperi.

38. Legea angajaților. Asta e o problemă clasică. Fie îi ai dar nu știi cum să îi manageriezi, fie nu îi ai și îi cauți, legea va avea grijă să facă lucrurile mai grele. Așa cum a fost legea angajaților cu 4 ore, pentru care firma trebuia să plătească la stat contribuție cât pentru cineva angajat cu 8 ore. Doar așa, în caz că minți când spui că lucrează 4 ore. (insert sarcasm)

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Poți descoperi că ai viitori antreprenori în echipă, care preferă să facă afaceri în franciză decât să te încurce rămânând angajați. J La fel și tu, poți fii surprins ce se poate întâmpla dacă implici echipa în deciziile legate de schimbările de lege.

39. Birocrația îngrozitoare. Din prima zi. Până în ultima, oricând ar fi ea, la 1, 5 sau 100 de ani. Dacă vrei să ai o firmă sau dacă vrei să nu mai ai o firmă, foile peste foi, cereri, declarații, cele 10 copii de CUI și CI, deconturi, foi de parcurs, condici de prezență…păduri întregi pe care aș prefera să le fi lăsat pe Carpați și nu să completez, uneori cu purceluși și în multiple exemplare.

Dar românii nu sunt descurajați. Numărul firmelor înregistrate e în creștere per total, cu exemplu de mai jos, din startupcafe.ro, cu cifre din 2021. An pandemic, atenție.

”În anul 2021, înmatriculările de companii au înregistrat cel mai ridicat nivel din istorie, respectiv 148.294 de entități nou-înființate, cu 35% mai multe decât în 2020 și cu 11% peste nivelul pre-pandemie de 134.220 atins în anul 2019, potrivit raportului KeysFin Macro Update.”

Dar și suspendările și radierile sunt în creștere.

Concluzia o puteți trage voi.

40. Social media. Google, Facebook și parametri care se schimbă doar ca să mai ai ceva de învățat, de schimbat la site, la profilele de pe social media, la bugetele de reclamă. Oricum ar fi, să fii vizibil fără reclamă în acest moment devine imposibil, nu pentru că nu ai potențial, ci pentru că și Google sau Facebook sunt afaceri și au nevoie de profit.

41. GDPR. Cea mai nouă problemă, despre cum să vinzi când nu ai voie să suni, să dai mail sau să afișezi poze, ne întrebam prin ianuarie 2018 (cred?) Și întrebând colegii din Româia și din afară, multe lucruri încă nu sunt clare legate de GDPR, mai ales când încă primești oferte targetate pe telefon la 1 minut după ce discuți cu cineva de o vacanță în Sardinia, live, față în față.

42. Cele minim 3 schimbări legislative pe an care te țin în priză.  Apropo de schimbări, constant, de 5 ani, lucrurile se schimbă. Așa că e imposibil să ai un plan pe 5 ani, așa cum zic ăi mai mari traineri. Doar în 2017 am fost loviți cu: cele 4 ore plătite ca 8, split TVA și condica de prezență și problema e că după ce îți bați capul, unele nu s-au concretizat.

43. Banii firmei, car enu sunt banii tăi. Să tratezi banii firmei ca ceva separat de contul tău, când tu nu ai vreme să trăiești din altceva, e o provocare de care va trebui să te lovești și să treci. Dar cum, când taxele dacă te angajezi la propria firmă sunt de peste 800 de lei și până în 2017 taxele pe dividente ca să scoți bani din propria firmă erau de 16 la sută? TBD.

44. Curieratul. Clujenii știu despre ce vorbesc și nici ei nu sunt FANi. 😉 Degeaba ai produse și servicii super dacă atunci când te bazezi pe curier rămâi cu buza umflată. E un domeniu cu potențial de mai bine, poate se gândește cineva să facă o treabă mai bună.

Sursa meme

45. Dublul standard. De data aceasta voi alege acest produs/serviciu de la un prieten/cunoscut/coleg. Da, o să se întâmple să fii lăsat pe dinafară pentru că cineva știe pe cineva, mai ales în România multitaskerilor. Oricât de profi ai fi tu.

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Orice cunoscut al unui cunoscut are un hobby, nu o afacere. Și clienții tăi au nevoie de un standard, așa că lasă-i să se convingă singuri de diferențele dintre un amator și un profesionist. Gusturile și alegerile nu se discută. Dar să fii gata pentru a interveni, just in case.

46. Românismele. Principiul las ca merge și așa, calitate inferioară aleasă pentru preț similar sau insignifiant mai mic, toate acele lucruri pe care le vezi în filmele cu stereotipuri românești și îți zici să nu se poate să fie așa. Dar cu răbdare și respect pentru client, cu standarde menținute și afaceri corecte, vom ajunge și la faza în care piața va fi destul de educată în majoritatea sa. Și ne va împinge să devenim mai buni, nu mai șmecheri.

47. Biroul. Să ai birou în economie în care metrul pătrat e minim 10 euro ( sau 1 billion dollars, ca la CluJ) e o provocare. Felicitări tuturor celor care aveți un loc unde să primiți clienții. Sperăm ca și ei să aprecieze.

♥AVANTAJE ANTREPRENORI – Costul chiriei este, descoperi, o investiție în productivitate. Pentru că dacă nu ar fi locul acela unde să mergi ca să lucrezi, acasă ar fi prea tentant pentru relaxare. Pe de altă parte, cheia e la tine, nu la un angajator.

48. Să fii mândru. Da, e o provocare asta, cu uitatul de a-ți sa singur recompense. După atâta timp în care tragi, uiți de concedii și de tine, să poți spune că ideea ta nu s-a schimbat, că a prins formă și merge și fără tine e o apariție rară. Și e o provocare să recunoști, când ești sincer cu tine, că oricât de greu a fost, au fost și momente frumoase.

49. Să ai răbdare. E o problemă nu doar în afaceri. Când să împingi, când să lași de la tine, când să renunți, când să insiști, sunt lucruri pe care le înveți doar exersând.

50. Să rămâi pozitiv și să lupți cu statisticile îngrijorătoare. Deși toți cred, când au o idee, că va face aur singură doar pentru că e genială, realitatea e alta. Am început cu o astfel de statistică și încheiem la fel. Problema este cum îți dai seama că ești pozitiv și nu încăpățânat? Că știi, nu doar speri?

Sursă foto – startupcafe.ro

♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Experiența de dincolo de baricade. Orice s-ar întâmpla.

Așa s-a scris povestea la 5 ani a unui start up din România. Care în 2022 o să aniverseze 9 ani. Am adunat câteva dintre lucrurile care ne-au dat bătai de cap în primii 5 ani de activitate. Și câteva bucurii.

Tot ce poți face la final de zi e să te feliciți, să mulțumești României că te învață the hard way și să crezi că poți replica ce tocmai ai făcut oricunde, oricând.

Spor și baftă, să vă fie firma coaptă,

Mult succes de povestit,

Și zile pline de profit!

Aho, aho :))

Fiți buni, bine și cu minte,

Cătălina, în cuvinte.

Startup în România: 50 de probleme comune în primii 5 ani de funcționare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *